keskiviikko 24. elokuuta 2011

Ikimuistoinen viikonloppu Chitwanin kansallispuistossa

Toinen viikko Nepalissa. Kohokohta oli ehdottomasti meidän matka Chitwaniin, jolloin sai vaan relata ja syödä hyvää ruokaa.  Viikonloppuun mahtui nyrkin kokoisia hämähäkkejä, elefanttikeskuksesta paenneita elefantteja, rannalla auringonottoa harrastavia krokotiileja ja paikalliseen varastoon majoittuneita käärmeitä.
Matka alkoi torstaina aamulla kun änkäsimme pieneen pakuun ja suuntasimme kohti vuoria. Kaduilla oli hiljaista ja tyhjää, sillä koko Nepalissa oli siinä päivänä lakko. Tiemme nousi aina vaan korkeammalle ja korkeammalle kunnes ajoimme valkoisten ja viileiden pilvien halki. Auringon noustessa korkeammalle pilvet haihtuivat. Nepalin luonnon kauneus aiheuttaa silloin tällöin minulle rytmihäiriöitä, eikä tämäkään kerta ollut poikkeus. Pieni tiemme kulki joen varrella valtavien vihreiden vuorien keskellä.  Silloin tällöin vuorten rinteillä näkyi temppeleitä ja riisiviljelmiä. Pienet sadepilvet takertuivat vuorten huipuilla kasvaviin puihin. Näky on uskomaton! Kunpa voisin katsella nyt kuvia siitä päivästä, mutta fiksuna tyttönä unohdin kameran laturin ja kamerani akku kieltäytyi yhteistyöstä melkeinpä heti matkan alussa.

Torstain kohokohta oli ehdottomasti koskenlasku! Puolenpäivän aikoihin pysähdyimme pienen puurakennuksen viereen. Yhtäkkiä maassa oli kymmeniä pelastusliiveja, airoja ja kypäriä ja koko porukka ryntäsi niiden luo salamannopeasti. Laskimme jyrkkiä portaita kohti rantakivikkoa ja minulla alkoi pikku hiljaa olla pupu pöksyissä. Kun perämiehemme  (äijä näytti kunnon ammattilaiselta) alkoi selittää meille miten tulee käyttäytyä jos putoaa veneestä, olin varma etten tule selviämään tästä! Koitimme tyttöjen kanssa olla miettimättä tulevia vaaroja ja keskityimme laittamaan australialaisuimarit paremmuusjärjestykseen ulkonäön perusteella… ei  auttanut.

Päästyämme veteen huomasimme, että pelkäsimme turhaan. Vesi oli viileä, tuuli lämmin ja oppaamme erittäin hauska ja ammattitaitoinen tyyppi.  Veneessämme oli muutama ulkopuolinen ihminen. Mm. yksi nainen varoitti meitä heti alussa, että silloin tällöin hän tykkää karjua täysillä ”OMG WE’RE GONNA DIEEE!”, ja niin hän teki aina ison aallon iskiessä. Tämä teki matkastamme vain hauskemman.  Meloimme yhteensä kaksi tuntia ja puolessavälissä pysähdyimme pienelle hiekkarannalle, jossa iso kasa vuohia otti aurinkoa. Kun kaksi tuntia melontaa oli ohi, vaatteemme olivat likimärät, housumme täynnä hiekkaa ja mahalaukut kiljuivat ruokaa.  Ei kun suihkuun, daalbhattia naamaan ja matka jatkuu.

Seuraavana aamuna heräsimme kuudelta ja suuntasimme joen rannalle, jossa meidät pistettiin kahteen pitkään ja erittäin kapeaan kanoottiin. Ja taas sitä kuumotettiin vedessä olemista, sillä kanoottimme reuna tuntui kallistuvan aina vaan enemmän ja enemmän.  Tällä kertaa tunnelma oli kuitenkin täysin erilainen kuin ennen melontaretkeä. Taivas oli harmaa, vesi rauhallinen ja rannoilla oli hiljaista. Vähän ajan päästä asutusta ei enää näkynyt. Ainut ääni minkä kuulimme, oli hiljainen kolahdus kun airomme osui veteen ja nepalilainen oppaamme hyräili hiljaa lauluja.

Rantauduimme ja jatkoimme matkaa jaloin. Näimme aika vähän eläimiä, ainoastaan apinoita ja paljon punaisia ötököitä, joita tuntui olevan kaikkialla. Jotkut näkivät sarvikuonon ja koko ryhmä ryntäsi samaan kukkulaan tuijottamaan miten se kylpee. Itse kun en ole aamuihmisiä, en osannut olla tarpeeksi ketterä oikealla hetkellä ja näin ainoastaan sarvikuonon jättämät mehevät paskat. Myöhemmin, kun menimme norsuajelulle, näimme sarvikuonoäidin ja pienen vauvan.

Viidakon jälkeen meillä oli mahdollisuus pestä elefantit mutaisessa jokivedessä. Awesome!
Kun vierailimme elefanttien koulutuskeskuksessa, paikan ainut uros pakeni ja juoksenteli ympäriinsä isolla aukiolla. Itse en alussa tajunnut, miksi kaikki kiljuvat ja juoksevat karkuun. Myöhemmin kuulin että kyseinen komistus oli jo tappanut aikaisemmin kaksi ihmistä kylässä ottamalla heitä kärsällään ja paiskimalla maahan monta kertaa. (Älä huoli äiti, olen nyt turvassa).  Itse en kyllä oikein pystynyt ymmärtämään, miksi turistilaumat pesevät elefantteja ja ratsastavat niillä nauraen, samaan aikaan kun heidän oppaansa hakkaavat eläinparkoja ja tökkivät niitä jatkuvasta metallikepeillä.

Elefantin koulutus kestää parista viikosta kuukauteen, jolloin sen jalat mm. sidotaan paksulla narulla ja koko setti pistetään kiinni paksuun keppiin, jonka ympärillä elefantit sitten joutuvat viettämään useampia päiviä. Koulutuksen jälkeen elefantti joutuu kulkemaan samoja polkuja vuodesta toiseen selässään pari idioottia, jotka haluavat nähdä apinoita, tiikereitä ja ötököitä. Elefantit elävät reilusti yli 100-vuotiaiksi, eikä ole reilua että he joutuvat tekemään koko ikänsä näin paskaa duunia.

Palaan kuitenkin meidän matkan miellyttävimpiin hetkiin nyt. Viimeisenä iltana luvassa oli kulttuuriohjelmaa. suuntasimme koko porukalla mestaan, jossa katsoimme tanssiesityksiä. Shown jälkeen päätimme lähteä ulos ja olimmekin yömyöhään terassille polttamassa vesipiippua ja juomassa bissee. Tämän jälkeen mentiin rannalle istumaan rantatuoleille ja katsomaan upeaa tähtitaivasta. Tunnelma oli osittain hilpeä ja osittain haikea. Seuraavana päivänä suuntaisimme takaisin Kathmanduun, jonka jälkeen kaikki menisivät omiin projekteihinsa, eikä tällaisiä porukkamatkoja enää olisi.

Matkustaessani bussilla takaisin pääkaupunkiin 30 asteen kuumudessa pölypilvien ja hullun liikenteen halki ajattelin itsekseni kuinka kiitollinen olenkaan että sain tavata muita vapaehtoisia mielenkiintoisineen tarinoineen muista maista. Joidenkin kanssa tulemme pitämään ehdottomasti yhteyttä, joitakin en näe enää ikinä, mutta tämä kokemus yhdistää  meitä aina.

1. "Matka alkoi torstaina aamulla kun änkäsimme pieneen pakuun ja suuntasimme kohti vuoria." Ne on mäkiä ;) Odota vaan kun pääset Pokharaan tai trekkaamaan, niin näet vuoria.

2. Hyvä että toit esille asiattomuuksia norsujen koulutuksesta :) Ihana uutinen tuon suhteen on että suomalainen eläinkoulutusmestari Tuire Kaimio on tehnyt (en tiedä jatkuuko projekti enää) työtä Nepalissa norsujen lempeämmän koulutuksen puolesta yhteistyössä WWF:n kanssa. Tästä projektista löytyy varmaan tietoa googlettamalla Tuire Kaimiosta ja norsuista tai Nepalista ja WWF:n sivuilta löytyy myös tietoa. Kysyin myös WWF:ltä projektista ja sen nykytilanteesta meidän ollessa Nepalissa (joulukuun lopussa 2009), ja sain tällaisen vastaksen Helena Telkänrannalta:

"Työmme Nepalissa tapahtuu tällä hetkellä siten, että pidämme kahdesti vuodessa muutaman viikon intensiivikurssin paikallisille norsunkouluttajille Bardiassa Nepalin länsiosassa, missä sikäläinen norsunkoulutuskeskus on lähtenyt mukaan hankkeeseen, jossa heidän viisi nuorta työnorsuaan koulutetaan meidän asiantuntijoidemme opastuksella eläinystävällisin menetelmin, ja norsuista vastaava metsäministeriö testaa myöhemmin, onko niistä tullut vähintään yhtä luotettavia ja tottelevaisia kuin vanhoilla menetelmillä koulutetuista. Jos ne läpäisevät tämän testin, ministeriö on valmis harkitsemaan norsunkoulutusta koskevien säädösten muuttamista tulevaisuudessa. Asiantuntijaryhmämme on palannut viimeisimmältä sessiolta Nepalista juuri pari päivää sitten, joten matkasi aikana siellä ei valitettavasti tule olemaan mitään erityistä hankkeeseen liittyvää nähtävää.

Norsujen kohtelun ja hoidon parantamisessa Chitwanissa ja muualla on tosiaan paljon parantamisen varaa, ja meillä on valmiina suunnitelmat laajan norsujen käsittely-, hoito- ja ongelmanratkaisukurssien sarjan pitämiseksi kuudella paikkakunnalla Nepalissa heti kun siihen saadaan riittävästi rahoitusta kokoon. Paikalliset norsunkouluttajat ja -hoitajat sekä ministeriö ovat suhtautuneet ajatukseen näistä kursseista hyvin myönteisesti, mutta heidän taholtaan siihen ei ole juurikaan rahallisia resursseja saatavilla.

Jos olet kiinnostunut kuulemaan hankkeen edistymisestä jatkossa, yksi mahdollisuus on liittyä Bardian norsujen kummiksi, jota järjestelmää ylläpitää Nepalin norsuhankkeen pitkän tähtäimen jatkuvuuden turvaamiseksi perustettu, Suomesta käsin johdetty järjestö Working Elephant Programme of Asia eli WEPA, joka toimii hankkeessa yhteistyössä WWF Suomen kanssa."

Anteeksi tällainen tietoisku, mut ajattelin että sua saattaa kiinnostaa! Ja jos päätät ottaa asiasta lisäselvyyttä niin ilmoita mulle miten asia on edennyt ;)

Vietä ihanaa aikaa!
    - Kaisla

3. hahah kiitti kaisla, otan selvää asiasta! hyvä tietoisku, laita vaan lisää sellaisia jos löydät jotain kommentoitavaa tekstesitä :P
    kiva että luette mun kirjoituksia! mietin just tänään että käyn vilkaisee teijän blogia ku te kuitenkin kirjoititte samoista asioista :)
    ja petri pokhoraaan suunniteltiin mennä marraskuussa mut lähetään jo ehkä ens viikolal patikoimaan jonnekkin.. oikeita vuoria odotellessa :)
    mun yksi parhaista kamuista täällä on teijän orpokodissa tällä hetkellä ja oon kertonu sille aika paljon teidän kokemuksista.. kuulemma helpotti paljon!

4. p.s. tiedän khyllä että kirjoitusvirheitä löytyy :DDD

5. nii ja hei petri jakaisla ootteko maistaneet chitwanissa erikois lassin? :D

6. :D
    Jos haluut antaa mun sähköpostin (kaisla.koskelainen (at) gmail.com) sille aishworyassa olevalle, niin voidaan mielellämme olla vertaistukena sille sun kaverille. on sitä paitsi aina hauska kuulla kuulumisia lastenkodilta joltain toiselta vapaaehtoiselta, kun meidän nepalisiskolta saadut kuulumiset on aina vähän rajallisia...

Tarkoitatko sitä lassia, jonka salaisena ainesosana on kannabis? Ei maistettu sitä mut tiedetään kyllä :D

7. hahahah no nyt kuulkaa mäki tiiän :D

mä annan eleonorelle huomenna sun osoitteen :)